مقدمه‌ای بر ناییویسم ( Naivism) در ادبیات و هنر
علی‌ آلنگ علی‌ آلنگ

 

ali-alang.jpg

ناییویسم ( Naivism) سبکیست که بیشتر در هنر نقاشی( ساده) از آن یادی رفته است، اما در مورد " ساده نویسی" که لزوما ناییویسم نیست زیاد خوانده و یا شنیده ایم. ناییویسم سبکیست که در اوائل قرن نوزدهم در اروپا و ظاهراً در تقابل با هنر و نگارش رسمی‌ و آریستوکراتیک آن زمان بروز کرد. از مشخصات عمده آن طرح‌های ساده و تصویر سازی از اجزا و گریز از پرسپکتیو سازی هاست.

ناییویسم در هنر را میتوان با تصویر سازی از تجربه‌های شخصی‌ بدون رفلکس‌های عمیق فکری تعریف نمود. سبکی که تخیلات را " مستقیما" به تصاویر قابل شناخت منتقل و یا رسم می‌کند . خالق آثاری در این سبک به تحصیلات آکادمیک نیازی ندارد .چرا که این سبک دارای ریشه‌های عمیق در " هنر عامه" است. ناییویسم عموما از تحلیل راوبط غامض اجتماعی و یا پرداختن به مقولات فلسفی‌ عاجز است اما میتواند با مطرح ساختن صورت ها و یا تصویرسازی از آنها بستر و موضوع چنین تحلیل و تفکری را بوجود آورد. ناییویسم با ساده نویسی، ساده گویی و تصویرسازی ساده - و حتی المقدور تک بعدی- پیوندی نزدیک دارد و بدین ترتیب خود را به درک کودکان کم سنّ از جهان پیرامون هم سنخ میسازد. در روانشناسی‌ مدرن و پداگوژیک به این سیاق توجه روز افزونی دیده میشود، بقسمی که خلاقیت‌های نوشتاری، تجسمی و تصویری کودکان منشأ تحلیل‌های علمی‌ فراوانی در روانشناسی‌ کودک گردیده است.

از پیشقراولان این " جنبش" در اروپا میتوان " هنری روسو" و " کامیلا بومیاس"، " لویی ویویان"، آندری باشانت" از فرانسه، . از سوئد " اریک هلستروم" و دانمارک نویسنده و نقّاش معروف " هانس شافی " و نیز " جان کریستنسن" را نام برد. از آمریکا نیز " گراندما موسس"، " موریس میر شفیلد" و " جان کین" آشنا تر از دیگرانند.

نوشته شعر گونه‌ای که می آید, گذشته از ارزش‌های سمبلیک و اشارات شعری آن , عباراتی از یک کتاب آموزشی برای کودکان است و تلاش دارد، مسائل غامض فلسفی‌ و اجتماعی را به صورتی‌ ساده مطرح سازد و ذهن‌های کم تجربه را برای آموزشی مشخص فعال سازد.

با اجازه آقای "لنین" و همکاران خوب و مهربانش

" درس سوّم"

زلزله میاید
بدون دخالت انسان.
باران هم.
شب و روز می‌‌شود.
تغییر صورت می‌‌پذیرد . در جامعه
با دخالت انسان.
حتی تغییر بد.
تکامل صورت می‌پذیرد.
در جامعه. با دخالت انسان
دخالت آگاهانه.
آگاهان را می‌‌گیرند.
ناآگاهان را می‌‌آورند.
تغییر صورت می‌‌پذیرد.
تغییر بد.
باران می‌‌بارد.


October 9th, 2011


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
شعر،ادب و عرفان